W dobie epidemii koronawirusa, roztrząsanie czy obecny kryzys jest spowodowany czynnikami wewnętrznymi czy zewnętrznymi, w zasadzie nie jest istotne. Oczywiście, większość kryzysów jest spowodowana czynnikami wewnętrznymi. Myślałeś inaczej? Nawet firmy, które uległy pożarowi albo zalaniu, po prostu niewystarczająco dobrze temu przeciwdziałały.
Żeby uniknąć nie tylko takich kryzysów w firmie – zacznij przygotowania. Odwlekanie i niepodejmowanie w porę decyzji to, notabene, główna przyczyna kryzysów.
Nie zwlekaj!
Czy wiesz o ile może spaść Twoja marża brutto? Co to jest? To jest ta wartość, dzięki której żyje Twoja firma – chodzi o różnicę pomiędzy sprzedażą a kosztami zakupu materiałów bezpośrednich i usług zewnętrznych bezpośrednich (Goldratt nazywa tę różnice “przerobem”). Martwisz się o to co stanie się z twoją firmą? Zamiast martwić się, działaj:
- ustal o ile może spaść sprzedaż w Twoje branży,
- przygotuj plan ograniczenia kosztów,
- myśl “do przodu”, wykorzystaj kryzys na innowacje.
Oszacuj spadek sprzedaży
Skąd masz wiedzieć o ile spadły wyniki Twojej branży? Proponuje abyś prześledził wyniki podczas kryzysu w latach 2008-2010. To jest niezły punkt odniesienia. Jeśli takie wyniki nie zostały opublikowane, to poszukaj innej branży, która idzie z nią “noga w nogę”. Jeśli produkujesz dla automotive, sprawdź ile procent spadła sprzedaż samochodów,. Jeśli produkujesz szafy do mieszkań budowanych przez developerów, to sprawdź o ile spadła sprzedaż mieszkań.
(z boku przykładowy spadek zatrudnienia w branży biuro podróży, hotelarskiej i transportu lotniczego / w kolejnym wpisie pokażę jak zdobyć ciekawe dane np. z GUS)
Jak już ustalisz te wartości, to proponuję abyś przyjął dwa scenariusze: taki jak w latach 2008-2010 oraz nieco bardziej pesymistyczny. Nie posądzaj mnie o czarnowidztwo – uważam, że lepiej być przygotowanym na najgorsze. Wtedy mniejszy kryzys będzie dla Ciebie „lightowy”.
Stwórz plan ograniczenia kosztów
Jak to zrobić? Najpierw zdobądź zestawienie kosztów w ujęciu miesięcznym wszystkich pozycji kosztowych za ostatnie 12 miesięcy. Następnie poddaj każdą pozycje testowi – od pozycji największych do najmniejszych. Ja zawsze stosuję test przy pomocy pytania: „co się stanie jak ograniczę ten koszt w 100%?„. Jeśli pozycja dotyczy powierzchni Twojej produkcji, to oczywiste jest, że nie zmniejszysz jej do zera. Wtedy zastanów się o ile maksymalnie możesz ją ograniczyć, aby nie stracić dobrej organizacji produkcji? Ale już w kontekście kosztów wysyłki korespondencji drogą tradycyjną, może uda ci się “zejść” o 80%. Możesz teraz powiedzieć, że znaczki to koszt niezauważalny, ale oszczędności warto szukać i znajdować wszędzie. Oczywiście nie poświęcaj więcej niż kilka minut na znaczki. Skup się na tych 20% pozycji kosztowych, które generują 80% wartości kosztów – zgodnie z zasadą Pareto.
Myśl o przyszłości
Kryzys może być dla Ciebie szansą. Skąd się biorą innowacje? Mało kto wie, że kawa instant to pomysł, który rozwinął się podczas I Wojny Światowej. W zasadzie każdy wielki kryzys (w tym wojna) przynosił przełomowe odkrycia. Wykorzystaj ten czas na lepsze poznanie swoich klientów i zrozumienie co ich “boli”. Ta wiedza sprawi, że stworzysz przełomowe rozwiązanie, które w innych warunkach byłoby nie do pomyślenia.